Is de e-bike gevaarlijk? Er is namelijk een toename in het aantal dodelijke ongevallen onder fietsers. Het aantal ongelukken met een e-bike is daarbij oververtegenwoordigd. Toch zijn er meer redenen om je zorgen te maken over de toegenomen populariteit.
Inhoudsopgave
De e-bike gevaarlijk: meer dodelijke ongevallen
Vandaag kregen we goed en slecht nieuws te horen over het aantal dodelijke ongevallen in het verkeer in 2017. Het totaal aantal dodelijke ongevallen is met 2,5% afgenomen ten opzichte van 2016. Het aantal dodelijk ongevallen onder fietsers is echter toegenomen. Het aantal omgekomen fietsers (206) was zelfs voor het eerst hoger dan het aantal omgekomen automobilisten (201).
Die toename in dodelijke ongevallen onder fietsers wordt vooral toegeschreven aan de toegenomen populariteit van de e-bike. Een kwart van de omgekomen fietsers reed op een e-bike. Naar schatting van het CBS heeft slechts 8% van de bijna 23 miljoen fietsen een elektrische motor. Je kunt dus gerust stellen dat de e-bike behoorlijk oververtegenwoordigd is is het aantal dodelijke ongevallen.
Vervolgens kunnen we een andere oververtegenwoordiging zien, namelijk het aantal ouderen onder de verongelukte e-bikers. Ouderen en mensen met lichamelijke beperkingen kunnen in sommige gevallen langer blijven fietsen dankzij de e-bike. Ze zijn echter wel kwetsbaarder wat de kans op dodelijke ongevallen verhoogt. Een andere veel voorkomende oorzaak van ongevallen onder e-bikes is het verschil in snelheid met het overige verkeer.
E-bike een goed alternatief?
Zelf heb ik niet zoveel met e-bikes. Deels om een stomme, subjectieve reden.
Ik vind het er soms heel gek uitzien als je als jonge gezonde man, zittend op een sportieve fiets, links en rechts wordt ingehaald door leden van de lokale brei-vereniging. Optisch is dat gewoon een beetje gek. Met name omdat je een e-bike niet altijd direct als zodanig herkent. Maar die gekrenkte trots is natuurlijk geen reden om de e-bike in de ban te doen. Waar ik me meer zorgen over maak dat zijn de mogelijke consequenties voor het gemiddelde activiteitsniveau in Nederland. De Nederlandse fietscultuur is er één waar vele buitenlandse medische professionals trots op (zouden moeten) zijn. Een half uur fietsen per dag is al voldoende om de meeste richtlijnen voor de hoeveelheid beweging te halen. Geen schoolbus dus die onze kinderen iedere dag komt ophalen gelukkig.
In het geval van ouderen zien we dus dat de e-bike kan helpen om langer door te blijven gaan met deze gezonde activiteit. Uit onderzoek van TNO bleek dat het vervangen van de auto door de e-bike een succesvolle en praktische methode blijkt om de richtlijnen voor beweging te behalen. Dit zijn echter allemaal mooie voorbeelden van de e-bike om mensen aan het fietsen te krijgen. Maar wat als je dat al deed en nu overstapt op de e-bike?
Mijn 17-jarige dochter zit op dezelfde middelbare school in Purmerend waar ik ook mijn middelbare schooltijd doorbracht. Net als in mijn tijd zitten er bij haar kinderen in de klas die uit het naburige dorp De Rijp komen. Net als in mijn tijd komen die, net als de meesten in de klas, op de fiets naar school. Anders dan in mijn tijd echter, komt de helft daarvan nu op de e-bike . Nu moet ik toegeven dat ik niet jaloers was op mijn klasgenoten die in de winter langer dan een uur per dag op de fiets zaten. Nog een reden dus om voor de e-bike te zijn. Voor die arme dorpskinderen.
E-bike het einde van een gezonde fietscultuur?
Dat excuus geldt niet voor een andere klasgenoot van mijn dochter die ook op de e-bike komt. Hij woont om de hoek van de school en is, in de woorden van mijn dochter, ‘verwend en lui’. Woorden waarmee veel ouderen de hele jeugd zouden beschrijven. Bepaalde gemakken die in hun tijd ondenkbaar waren, zijn nu niet meer weg te denken.
Ik kan me nog de tijd herinneren dat het gek was om je 13-jarige kind een mobiele telefoon te geven. Nu is het haast kindermishandeling als je het niet doet. Hoe lang duurt het nog totdat je kind huilend terugkomt van een schoolexcursie omdat hij/zij de enige was zonder e-bike? En hoe zullen die e-bikes zelf verder ontwikkelen? Met verbeteringen in efficiëntie van de accu’s en motoren wordt het mogelijk om steeds meer elektrische hulp te bieden voor een langere tijd. Moeten we bang zijn dat we over tien jaar lacherig terugdenken aan die tijd dat we nog onze benen bewogen op een fiets?
Ik hoop het niet. Je zou dat hypocriet kunnen noemen gezien ik op een fiets rij met 4 cilinders met 600cc.