Als een fitness vlogger of blogger onzin uitkraamt en duizenden mensen volgen hem/haar. Is de verspreide onzin dan de schuld van de fitness vlogger of van het klakkeloos volgende vee?
De valse fitness vlogger
Toen Anne en ik vorige maand op weg waren van het hotel naar het vliegveld van Las Vegas, zag Anne op haar mobieltje het artikel van de dames van “The Green Happiness” in de NRC. Het was net geplaatst en dus nog voor de dames grondig waren afgemaakt in de media. Anne was er behoorlijk door geïrriteerd:
“Moet je lezen: Ze zeggen dat je geen eieren moet eten ‘want dit is de menstruatie van een kip’!
Ze was boos omdat ze het niet kon uitstaan dat dit soort mensen een platform geboden wordt om onzin de wereld in te helpen.
Ik kon me er niet echt druk om maken. Ten eerste omdat het 3 uur ’s nachts was en we vanaf de voorgaande ochtend niet geslapen hadden. Belangrijker nog. Dit gebeurt zo vaak dat het eerder de regel is dan de uitzondering.
Onlangs schreef ik nog een artikel genaamd “BN’ers als voedingsdeskundige”. Deels naar aanleiding van “My killerbody” van Fajah Lourens. Gezien echter het persoonlijke drama dat net tijdens het schrijven in haar familie plaatsvond, leek het me niet gepast dit te plaatsen. De boodschap daar was echter dezelfde als hier. Ik nam het Fajah niet kwalijk dat zij een mogelijkheid ziet geld te verdienen en daar gebruik van maakt. Ook kan ik het die andere BN’ers niet kwalijk nemen wiens boeken over gezonde voeding volgens het NRC meer verkocht worden dan die van de echte deskundigen[1].
Never judge a book by its cover
Dat is de gezonde VOC-mentaliteit, ondernemen waar er te ondernemen valt, verdienen waar er te verdienen valt. Zo kijken ze in Nigeria ook naar internet criminelen. Als jij je laat oplichten, dan ben jij de sukkel, of “maga“.
Ooit verkocht ik telefonisch financiële producten. Als eerste les bij de verkooptraining moesten we aangeven wat het belangrijkste was in de verkoop: Het product, het bedrijf of de verkoper. De juiste volgorde bleek: 1. De verkoper 2. Het bedrijf. 3. Het product. Het product kwam op de laatste plaats. Waar ik me altijd op de inhoud van het product probeerde richten en redelijk succesvol was, verkochten anderen meer en met minder moeite door een leuke babbel en opgewekte stem.
Kijken we naar bloggers en vloggers dan kan je verkoper en bedrijf samenvoegen gezien het vaak zelfstandige ondernemers zijn. De conclusie blijft: Wie de boodschap brengt, is belangrijker dan de boodschap zelf.
Hetzelfde zien we nu tijdens de verkiezingscampagnes in de V.S. Na het eerste debat tussen Trump en Clinton werden er twee conclusies getrokken door fact checkers en analisten: 1. Meer dan de helft van Trump’s “feiten” bleken gelogen. 2. Dat maakte voor zijn volgers niets uit. Wat voor onzin hij ook verkondigt en wat voor controversiële uitingen hij ook doet, het doet er niet toe. Mensen stemmen niet op hem om wat hij zegt, maar om wie hij is. De verpakking is belangrijker dan de boodschap.
Het volgende vee
Als het mij puur om het aantal lezers en likes zou gaan, zou ik dan ook beter een kort lijstje met ongefundeerde claims kunnen doen over melk dan een artikel te schrijven van 15.000 woorden en 70 referenties naar onderzoeken (deel I). Het liefst nog voorzien van een foto van een leuke dame die in een leuk ingerichte woonkamer een kopje groene thee drinkt.
Over zo’n uitgebreid artikel kan ik dan wel complimenten krijgen van artsen, maar veel lezers voor wie het bedoeld is klagen dat het te lang is.”Daar heb ik toch geen tijd voor”. Er zijn allerlei redenen waarom mensen liever voor een korte boodschap gaan, mooie oneliners, nette lijstjes, een mooie omslag en een bekend gezicht. Sommigen redenen zijn van psychologische aard zoals uiteen gezet in het artikel over de aantrekkingskracht van lijstjes. Als je uit zoveel aanbieders van informatie moet kiezen, is de keuze voor een bekend gezicht gewoon een makkelijke. Wie heeft er immers tijd om de credentials en uitspraken van al die schrijvers en vloggers te checken?
“Ik heb geen tijd om zoveel informatie door te nemen. Het leven is al druk genoeg.”.
Boe freaking hoe.
Zet er een vioolmuziekje onder en vertel het aan de weegschaal wanneer die weer eens een ander cijfer laat zien dan je zou willen.
Men zoekt altijd naar de makkelijkste weg. Dat blijkt onder andere uit het feit dat ik gisteren maar een update heb geplaatst in het artikel over Iomax. Ik schreef dat artikel om te waarschuwen voor de amfetamine-achtige stof die in het product was aangetroffen, maar krijg desondanks (of juist) alleen maar reacties met de vraag waar men het kan kopen. “Ik probeer al zo lang af te vallen, maar het lukt echt niet. Ik heb het nodig”. Ik hoor weer vioolmuziek. Jij hebt geen speed en hartkloppingen nodig om af te vallen. Je hebt geen hype-dieet nodig en ook geen celebs om die aan je te verkopen. Geen uitspraken over menstruerende kippen of hoe de holbewoners aten.
Wat jij nodig hebt, is de basiskennis over voeding en beweging en de discipline om dit structureel toe te passen in je leven. Grote veranderingen aan je lichaam betekenen grote veranderingen in je lifestyle. Grote toewijding en grote inzet. Neem dan ook de tijd om de informatie op basis waarvan je je leven ingrijpend gaat veranderen te controleren op waarheid en niet alleen op vorm.
Referenties
- nrc.nl/nieuws/2016/07/21/waar-blijven-de-killerbodys-3336135-a1512713